Experiment: Afkicken van koffie

Koffie drinken wordt al snel een uit de hand lopende gewoonte. Je komt aan op het werk, tasje koffie. Je mails zijn gedaan, tasje koffie. Binnen een half uur is het middagpauze, dan maar een tasje koffie. De lunch laten verteren, tasje koffie er bij, enz… tot een uur of 17. Enter … “afkicken van koffie”.

Plan van aanpak: Cold turkey natuurlijk!

Omdat dit zo een diepgewortelde gewoonte is zal ik er cold turkey voor gaan. Waarschijnlijk niet het meest verstandige voor de omstaanders maar wel het snelste resultaat.

Ik doe sowieso al geen suiker in mijn koffie dus zouden de afkickverschijnselen niet dubbel moeten oplopen ­čÖé

Voorbereiding voor het afkicken van koffie

Mijn grootste zorg is dat ik mijn bezinningsmoment bij het koffieapparaat zal verliezen. Daarom kies ik als alternatief voor de koffieceremonie in de eerste week voor een theeceremonie. Om het gemakkelijk te houden gewoon simpele theezakjes met kruidenthee van Lipton (die zonder cafeïne of theïne).

Ook sla ik een arsenaal aan waterflessen in om zeker niet de neiging voor de minste dorst reactie in automatische piloot naar de koffietas-knop aangetrokken te worden.

Laatste tas koffie voor de start

Vast ritueel zondag 16 uur, een stuk taart met een grote kop koffie. Het heeft enorm gesmaakt die mengeling van suikers en met-cafeïne-verrijkt-water.

Week 1 (week 45 – 2017)

Geen idee hoe lang het gaat duren of hoe lang ik het vol houd. Ik zal dit artikel gaandeweg aanvullen. De frequentie van de updates zal afhangen van de opmerkelijkheden tijdens het experiment.

De eerste dagen gingen vrij goed tot rond een uur of 14. Dan werd ik vrij moe en verdween de focus compleet. Naar het einde van de eerste week leek het alternatieve theezetten mijn aandacht van de symptomen af te leiden. Het viel me wel op dat ik serieus mijn best moest doen om geen koffie te zetten. Heb dan in plaats van 5 koffies 5 keer thee gemaakt ­čÖé

Van vrijdag tot zondag was er een mannenweekend gepland. Dit ging vrij goed omdat er continu afleiding was in de vorm van bier drinken. Enkel op de laatste dag heb ik gezondigd door in een automatisme bij het dessert (sabayon gemaakt met La Chouffe) een koffie te bestellen. Pas na het weekend betrapte ik mezelf er op dat ik eigenlijk niet meer bezig was met af te kicken van koffie.

Week 2 (week 46 – 2017)

Deze week was vrij zwaar, enorm moe in de namiddag (waarschijnlijk van het weekend). De maandag lukte nog om afgeleid te zijn maar de dinsdag was de drang naar koffie enorm groot. Heb hier toen 1 tas gedronken en ze had effect ­čÖé

Op het einde van de week merkte ik wel dat ik niet meer met de thee bezig was en de trek naar koffie ook weg was. Nu zat ik volledig op water te “survivallen”.

Week 3 (week 47 – 2017)

Heel de week ging goed tot donderdag toen mijn thee op was en ik een dipje had in de namiddag. Een van mijn collega’s maakte een tas koffie en uit gewoonte ben ik er dan ook een gaan zetten. Na 3 weken dus nog altijd onbewust de goesting en de routine om een koffie te nemen.

Week 4 (week 48 – 2017)

De koffiegewoonte is volledig afgezwakt. Hopelijk de verslaving ook. Pas op donderdag viel me op dat ik al de hele week geen thee of koffie had gedronken. Nog een weekje afwachten voor een finale conclusie.

Conclussie

Na 4 weken ben ik volledig van mijn gewoonte afgeraakt. Maar de goesting naar koffie blijft toch bestaan. Waarschijnlijk ga ik nu wel een pak minder drinken omdat de voordelen enorm zijn:

  • Meer focus
  • Betere nachtrust
  • Minder stress als er niet direct koffie in de buurt is

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *